Steven Gielis – Ontprikkelen in de klas
Een scheurtje in de muur, een briefje dat stiekem wordt doorgegeven, de parfum van de juf of het nieuwe kapsel van de meester? Elke dag trotseren kinderen tal van prikkels op de schoolbanken. Maar wat als veel opeens té veel wordt? Hoe ontprikkel je in de klas?
Overprikkeling tijdens de schooluren kan zorgen voor storend gedrag op de schoolbanken. Kinderen die overprikkeld zijn, kunnen zich moeilijker focussen of juist zichtbaar vermoeid raken. Jij als leerkracht kan hen hierbij helpen.
Hoe kun je ontprikkelen in de klas?
- Durf (preventief) rustmomenten in te plannen, zodat de leerlingen tot rust kunnen komen. Een kind dat de tijd krijgt om tot rust te komen, vindt vaak ook rust.
- Zorg voor een rustige klasinrichting.
- Een stille ruimte in of buiten de klas waarin ze even tot rust kunnen komen, kan wonderen doen. Zorg er wel voor dat dit niet aanvoelt als een straf-hoekje.
- Een Study Buddy kan ook. Dit zorgt ervoor dat kinderen zich kunnen afzonderen, zonder dat ze effectief de klas uit moeten. Hierdoor voelen ze zich niet onmiddellijk ‘anders’ en zo vermijd je extra stress.
- Doe ademhalings- of relaxatieoefningen. Kijk even verder op JBC Chilltime, misschien vind je wel iets leuks voor héél de klas.
- Leer kinderen vertellen wanneer hun ‘overprikkelingsthermometer’ bijna overloopt en help hen deze terug te doen zakken door bv. het geven van een kleine taak.
- Zet de banken in een U-vorm in plaats van rijen, hierdoor vermijd je het eerste rij- en het laatste rij-effect.
- Voorspelbaarheid is key. Visualiseer het takenschema en de dagplanning. Hang deze op het bord of een vaste plaats aan de muur.