Ann Claes aan het woord over mens- en milieuvriendelijke acties bij JBC
Waarom vind je duurzaamheid zo’n belangrijk thema binnen JBC?
Ann Claes: “Toen JBC twintig jaar geleden in het buitenland begon met het produceren van kledij, wilde ik voornamelijk mezelf als ondernemer nog altijd in de spiegel kunnen kijken. Daarom dat mijn broer en ik ‘ondernemen met een hart’ altijd belangrijk vonden. En doorheen de jaren en tijdens de groei van JBC hebben we dat zaadje ook bij onze medewerkers kunnen planten en laten groeien. Want, een gedrevenheid vanuit het hart van de organisatie, maakt dat je sneller en meer stappen kan zetten. Eén van onze familiewaardes is trouwens ook respect. Respect voor mens en milieu. Het is dan ook logisch dat we graag zorg dragen voor onze medewerkers, maar ook respect hebben voor alle fases van het productieproces.”
En jullie nieuwe campagne Vuistje voor de toekomst met daarin tien milieubeloftes sluit daarop aan?
Ann Claes: “Eigenlijk werken we al twintig jaar aan die tien vuistregels rond mens- en milieuvriendelijk werken, ze zijn niet nieuw voor ons. De campagne is vooral bedoeld om onze doelstellingen heel concreet te maken voor onze klanten. En ook om te laten zien dat we ons houden aan al onze beloftes.”
Op welk punt vind je dat JBC een verschil kan maken?
Ann Claes: “Zeker als je kleding in het Verre Oosten laat produceren, vind ik het absoluut belangrijk dat de medewerkers werken in veilige fabrieken en onder goede arbeidsomstandigheden. Daarom zijn we ook aangesloten bij organisaties zoals de Fair Wear Foundation waarmee je je als organisatie engageert voor goede arbeidsomstandigheden. Daaraan gelinkt vind ik goede scholing voor kinderen uit gezinnen die daar de middelen niet voor hebben, een bijkomende belangrijke stap. Zo krijgen deze kinderen de kans om zich dankzij hun opleiding op te werken uit de armoede. Samen met enkele van onze fabrikanten hebben we bijvoorbeeld in India en Bangladesh drie schooltjes gebouwd. En dan weet je dat elke euro die je daarin investeert, goed terechtkomt!”
Een gedrevenheid vanuit het hart van de organisatie, maakt dat je sneller en meer stappen kan zetten.
Je hebt zelf vier kinderen. Speelt duurzaamheid voor hen een rol?
Ann Claes: “Ik merk vooral dat zij, net zoals andere leeftijdsgenootjes, zich er al meer bewust van zijn en zich gemakkelijk goede gewoontes eigen maken. Vaak zijn het kleine dingen. Iedereen hier thuis heeft zijn eigen drinkfles voor water bijvoorbeeld. En ook worden shampoo bars, de blokken shampoo waar geen verpakking meer voor nodig is, steeds vaker in huis gehaald. Jongeren kijken al meer naar hoe ze kleine stappen kunnen zetten.”
Sommige mensen zeggen dat die kleine stapjes niet zoveel uitmaken…
Ann Claes: “Elk klein stapje dat je zet is een verbetering! Want als we met miljoenen kleine stapjes zetten, zetten we samen een enorm grote stap. En dat maakt een gigantisch verschil. Doe daarom die moeite, neem elke mogelijke stap.”
Welke stapjes zou je JBC-klanten vooral willen meegeven?
Ann Claes: “Koop bewust je kleding. Weet wat en waar je koopt en vermijd wegwerpkleding. Kies voor goede stukken die je langer en met plezier draagt. Je kan je kleren ook bijvoorbeeld minder vaak wassen. Neem nu een jeans, die hoeft maar een paar keer per jaar in de machine. Behalve als je broek echt vies is. Wil je dat kleding minder snel slijt, gebruik dan je de droogkast zo weinig mogelijk. En ben je een stuk ontgroeid, dan is er nog altijd de optie om het te recycleren. Zo hebben wij vorig jaar een jeansbroek op de markt gebracht die gemaakt is van gedragen, gerecycleerde jeans. Een gemakkelijke oplossing voor consument en planeet!”
Elk klein stapje dat je zet is een verbetering!
Sommige mensen beweren dat inzet voor milieu vooral een trend is die weer overwaait…
Ann Claes: “Integendeel! We staan nog maar aan het begin van die verandering! Iedereen wordt zich bewuster van de noodzaak om meer voor het milieu te doen. Ook al zijn het kleine gewoontes. Zo kan je bij JBC kiezen voor een leuke herbruikbare winkeltas. En we werken al enkele jaren met onze Transparency Tool voor I AM waarmee je precies kan zien hoe en waar een kledingstuk gemaakt is. Want we merken dat de consument meer openheid vraagt over het productieproces. Zo werken we allemaal samen aan een mooiere wereld en een betere toekomst voor onze kinderen.”
Kom alles te weten over onze campagne ‘Vuistje voor de toekomst‘!