JBC België
  • Zo Stressloos
    • Carnaval
    • Communie of lentefeest
    • Goed georganiseerd
    • Op kamp
    • Reistips
    • Slaapfeestje
    • Tips & tricks
    • Verjaardagsfeestje
  • Zo JBC
    • Achter de schermen
    • Duurzaamheid
    • Goede doelen
    • Innovatie
    • Local Market
  • Zo In
    • Kinderkleding
    • Dameskleding
    • BESTies
    • #familystoriesJBC
    • Hampton Bays
    • I AM
    • Karen Damen
    • Ketnet
    • Studio Unique
  • Zo Echt
    • Goe Gespeeld
    • Expertenpraat
    • Familiemomentjes
    • Momsterpraat
  • Zo Plezant
    • Elfie Selfie
    • Knutseltips
    • Moederdag
    • Pasen
    • Studio 100
    • Vaderdag
    • Vrije tijd
    • Wedstrijd
  • Zo Mini
    • Babytips
    • Babymomentjes
    • Collectie
    • Checklists
    • Zwangerschap
  • Zo Duurzaam
    • Go Green
    • Go Together
    • Go Clean
    • Go Further
Bezoek onze e-shop
Schrijf je in op onze nieuwsbrief

JBC België
jbc.be
JBC België
  • Zo Stressloos
    • Carnaval
    • Communie of lentefeest
    • Goed georganiseerd
    • Op kamp
    • Reistips
    • Slaapfeestje
    • Tips & tricks
    • Verjaardagsfeestje
  • Zo JBC
    • Achter de schermen
    • Duurzaamheid
    • Goede doelen
    • Innovatie
    • Local Market
  • Zo In
    • Kinderkleding
    • Dameskleding
    • BESTies
    • #familystoriesJBC
    • Hampton Bays
    • I AM
    • Karen Damen
    • Ketnet
    • Studio Unique
  • Zo Echt
    • Goe Gespeeld
    • Expertenpraat
    • Familiemomentjes
    • Momsterpraat
  • Zo Plezant
    • Elfie Selfie
    • Knutseltips
    • Moederdag
    • Pasen
    • Studio 100
    • Vaderdag
    • Vrije tijd
    • Wedstrijd
  • Zo Mini
    • Babytips
    • Babymomentjes
    • Collectie
    • Checklists
    • Zwangerschap
  • Zo Duurzaam
    • Go Green
    • Go Together
    • Go Clean
    • Go Further
Total
54
Shares
54
0
0
0
0
0

Ann Claes aan het woord over mens- en milieuvriendelijke acties bij JBC

Je inzetten voor mens- en milieu moeilijk? Niet altijd! Ann Claes, eigenaar van JBC en Chief Buying Officer, is ervan overtuigd dat iedereen mee kan helpen een verschil te maken. Al meer dan twintig jaar zet ze zich samen met haar team in voor tal van mens- en milieuvriendelijke acties. Het is niet voor niets dat ze werd uitgeroepen tot CSR Professional 2018. “En we staan nog maar aan het begin van meer duurzaamheid!”

Waarom vind je duurzaamheid zo’n belangrijk thema binnen JBC?

Ann Claes: “Toen JBC twintig jaar geleden in het buitenland begon met het produceren van kledij, wilde ik voornamelijk mezelf als ondernemer nog altijd in de spiegel kunnen kijken. Daarom dat mijn broer en ik ‘ondernemen met een hart’ altijd belangrijk vonden. En doorheen de jaren en tijdens de groei van JBC hebben we dat zaadje ook bij onze medewerkers kunnen planten en laten groeien. Want, een gedrevenheid vanuit het hart van de organisatie, maakt dat je sneller en meer stappen kan zetten. Eén van onze familiewaardes is trouwens ook respect. Respect voor mens en milieu. Het is dan ook logisch dat we graag zorg dragen voor onze medewerkers, maar ook respect hebben voor alle fases van het productieproces.”

En jullie nieuwe campagne Vuistje voor de toekomst met daarin tien milieubeloftes sluit daarop aan?

Ann Claes: “Eigenlijk werken we al twintig jaar aan die tien vuistregels rond mens- en milieuvriendelijk werken, ze zijn niet nieuw voor ons. De campagne is vooral bedoeld om onze doelstellingen heel concreet te maken voor onze klanten. En ook om te laten zien dat we ons houden aan al onze beloftes.”

Op welk punt vind je dat JBC een verschil kan maken?

Ann Claes: “Zeker als je kleding in het Verre Oosten laat produceren, vind ik het absoluut belangrijk dat de medewerkers werken in veilige fabrieken en onder goede arbeidsomstandigheden. Daarom zijn we ook aangesloten bij organisaties zoals de Fair Wear Foundation waarmee je je als organisatie engageert voor goede arbeidsomstandigheden. Daaraan gelinkt vind ik goede scholing voor kinderen uit gezinnen die daar de middelen niet voor hebben, een bijkomende belangrijke stap. Zo krijgen deze kinderen de kans om zich dankzij hun opleiding op te werken uit de armoede. Samen met enkele van onze fabrikanten hebben we bijvoorbeeld in India en Bangladesh drie schooltjes gebouwd. En dan weet je dat elke euro die je daarin investeert, goed terechtkomt!”

Een gedrevenheid vanuit het hart van de organisatie, maakt dat je sneller en meer stappen kan zetten.

Je hebt zelf vier kinderen. Speelt duurzaamheid voor hen een rol?

Ann Claes: “Ik merk vooral dat zij, net zoals andere leeftijdsgenootjes, zich er al meer bewust van zijn en zich gemakkelijk goede gewoontes eigen maken. Vaak zijn het kleine dingen. Iedereen hier thuis heeft zijn eigen drinkfles voor water bijvoorbeeld. En ook worden shampoo bars, de blokken shampoo waar geen verpakking meer voor nodig is, steeds vaker in huis gehaald. Jongeren kijken al meer naar hoe ze kleine stappen kunnen zetten.”

Sommige mensen zeggen dat die kleine stapjes niet zoveel uitmaken…

Ann Claes: “Elk klein stapje dat je zet is een verbetering! Want als we met miljoenen kleine stapjes zetten, zetten we samen een enorm grote stap. En dat maakt een gigantisch verschil. Doe daarom die moeite, neem elke mogelijke stap.”

Welke stapjes zou je JBC-klanten vooral willen meegeven?

Ann Claes: “Koop bewust je kleding. Weet wat en waar je koopt en vermijd wegwerpkleding. Kies voor goede stukken die je langer en met plezier draagt. Je kan je kleren ook bijvoorbeeld minder vaak wassen. Neem nu een jeans, die hoeft maar een paar keer per jaar in de machine. Behalve als je broek echt vies is. Wil je dat kleding minder snel slijt, gebruik dan je de droogkast zo weinig mogelijk. En ben je een stuk ontgroeid, dan is er nog altijd de optie om het te recycleren. Zo hebben wij vorig jaar een jeansbroek op de markt gebracht die gemaakt is van gedragen, gerecycleerde jeans. Een gemakkelijke oplossing voor consument en planeet!”

Elk klein stapje dat je zet is een verbetering!

Sommige mensen beweren dat inzet voor milieu vooral een trend is die weer overwaait…

Ann Claes: “Integendeel! We staan nog maar aan het begin van die verandering! Iedereen wordt zich bewuster van de noodzaak om meer voor het milieu te doen. Ook al zijn het kleine gewoontes. Zo kan je bij JBC kiezen voor een leuke herbruikbare winkeltas. En we werken al enkele jaren met onze Transparency Tool voor I AM waarmee je precies kan zien hoe en waar een kledingstuk gemaakt is. Want we merken dat de consument meer openheid vraagt over het productieproces. Zo werken we allemaal samen aan een mooiere wereld en een betere toekomst voor onze kinderen.”

Kom alles te weten over onze campagne ‘Vuistje voor de toekomst‘!

Total
54
Shares
Share 54
Tweet 0
Pin 0
Share 0
Share 0
Share 0
Angela Karafiloski

Content coördinator bij JBC

Tags
  • Ann Claes
  • duurzaam
  • interview
  • Vuistje
  • Vuistje voor de toekomst
Lees ook
Bekijk
  • Duurzaamheid
  • Zo jbc

Door weer en wind in onze 100% recycled donsjassen

Bekijk
  • Duurzaamheid
  • Zo jbc

JBC verbant wegwerpwaterflessen.

Fair Wear Foundation, wat is dat?
Bekijk
  • Duurzaamheid

Fair Wear Foundation, wat is dat?

Bekijk
  • Duurzaamheid
  • Momsterpraat
  • Zo echt
  • Zo jbc

Van biogroentjes tot kleding doneren, zo gaat Momster Lieve om met duurzaamheid

Bekijk
  • Duurzaamheid
  • Momsterpraat
  • Zo echt
  • Zo jbc

De 10 duurzame tops en flops van Momster Lara

Bekijk
  • Duurzaamheid
  • Momsterpraat
  • Momsterpraat
  • Momsterpraat
  • Momsterpraat
  • Momsterpraat
  • Momsterpraat
  • Zo echt
  • Zo jbc

De 10 vuistregels voor een kleinere afvalberg van Momster Bo

Bekijk
  • Duurzaamheid

Ons volledig duurzaam plaatje? Lees het Sustainability Report 2018

Bekijk
  • Duurzaamheid

Onze 10 vuistregels voor mens- en milieuvriendelijke acties

jbc blog logo pink
Zoeken

Input your search keywords and press Enter.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.Accept Read More
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN